tisdag 23 juli 2013

PASTA POMODORE


Pasta hör till en av den här familjens stora favoriter, alla LCHF:ares madröm, med andra ord! :-)
Skämtåsido personligen tror jag på min periodiska 5:2-fasta samt mindre portioner de andra dagarna och då ser jag ingen anledning att utesluta, pasta, ris, potatis och bröd.

 Sista kvällen i Polen åt jag en gudomligt god pastarätt på hotellets italienska finkrog och häromkvällen gjorde jag ett tappert försök att efterskapa denna rätt. Blev hyfsat likt, och maken tyckte det var jättegott, barnen var lite  skeptiska.
Hursomhelst, här får ni receptet:

PASTA POMODORE 4-5 PERS

1 ask coctailtomater eller körsbärstomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1/2 dl grönsaksfond
1 förpackning passerade tomater
1 kruka basilika
salt och svartpeppar
smör&rapsolja att steka i

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs detta i en gryta, tillsätt passerade tomater och grönskasfond. Låt koka ihop några minuter. Under tiden delar du coctail/körsbärstomaterna i halvor. Tillsätt dessa i såsen  och grovhacka basilikan och tillsätt den med. 
Låt puttra ihop i några minuter till innan du smakar av såsen med salt och svartpeppar.
Servera med nykokt pasta, gärna Bucatini, som är en tjockare sort och suger upp såsen bra!
Toppa rätten med färsk basilika och några skivor mozarella!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte fråga om du fastar med tanke på kilona eller hälsan. Verkar som det var p g a kilona. Funkar det? Idén verkar vetenskapligt underbyggd.
Pasta blir bättre ur LC-synpunkt om man väljer fullkorn,om man kanske är försiktig med kolhydraterna, men det blir inte lika gott.

Nazima sa...

Hej anonym!

Jag fastar av båda skälen, vill leva längre och ha hälsan och givetvis gå ner i vikt, har redan tappat en del i vikt.
Om det är någon diet som INTE är vetenskapligt underbyggd så är det väl ändå denna? LCHF förkastas av flertalet forskare.
Min kompis hittade denna artikel i Expressen där 5:2 dieten inte får tummen ner ens av självaste Stephan Rössner.
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/experter-positiva-till-nya-5-2-dieten/

Förövrigt så äter vi oftast endast vit fiberpasta då det känns som ett bra mellanting mellan fullkorn och vit pasta, mest främst för att maken inte är så förtjust i fullkornspasta, så är detta bra kompromiss...

Anonym sa...

Har du missuppfattat mig? Min skrivning skulle givetvis hänvisa till 5:2 dieten, som jag förstått är vetenskapligt grundad. Hörde första gången om den i TV: Vetenskapens värld. Stora tester lär vara på gång. LCHF verkar helt konstigt. Allt man tidigare lärt sig verkar helt förkastat, och sunda förnuftet slår bakut.
Lycka till med 5:2 både för hälsan och vikten! Att fasta var väldigt populärt för flera år sedan, då man kunde köpa färdiga paket. Ja, allt går igen.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails