söndag 12 maj 2013

Sommarens semesterplaner spikade

Hej  fina ni!

Hoppas ni har en mysig söndag. Vi ska strax iväg och hälsa på barnens mormor och morfar. 
Nu har vi dessutom äntligen skissat planer och bokat sommarens semester. 
I år blir det en tripp till Polen, ett land vi var sugna på redan förra året, men valde tillslut Danmark, men nu så!
Vi ska bila ner till Karlskrona och därifrån åka med Stena Lines färja mot Gdynia.
Från Gdynia åker vi mot Sopot, som vad vi förstått har fantastiska sandstränder och fina hotell. Vi ska bo på Mera SPA och hotel, som vi hittade via Sembo
Hittade lite fina bilder därifrån, som jag lånade.







Visst ser det helt underbart ut?!  Ser redan fram emot härliga bad i både inomhuspoolerna och utomhuspoolen. 
Hotellet ligger nära stranden, så några  dopp i Östersjön blir det förhoppningsvis ett (eller flera dopp beroende på vädret) där med.
Som den skeptiker jag ibland är kunde jag inte låta bl att googla på omdömen från tidigare gäster. Nästan enbart positiva och i en poängsskala låg hotellet nästan i top. Låter minst sagt lovande!
Någon av er som  varit i Polen, speciellt Sopot, Gdynia eller Gdansk som tips på sevärdheter och shopping?

Nu måste jag sätta fart här må så  gott och ha en fin söndag!

KRAM

4 kommentarer:

ExPIAtriate sa...

Ah vad trevligt! Jag har varit I Gdansk flera ganger, en jattefin stad (gammal Hansastad) med mysiga kullerstensgator, torg och kyrkor! Har inte varit I Gdynia men kan rekommendera Krakow som ar otroligt vackert! Hela polska landsbygden ar valdigt gron och fin pa sommaren och underbart trevliga manniskor!
Kram!

Nazima sa...

Stort tack för dina tips!!! Låter helt klart lovande , och ska bli jättespännande.
Vet du om det finns nån specifik aktivitet eller ställer som riktar sig till barnfamiljer?
Kram

Jemima sa...

Polen är ett underbart land. Man tror inte det, men det finns fantastisk natur med enorma skogar och mysig landsbygd. Vi har vänner i Slupsk och besökte en by som var utnämnt till världsarv, fast jag minns tyvärr varken vad den hette eller vad den låg, så kanske ingen hjälp där. =)
Sen var vi också upp vid havet norr om Gdansk där det är en smal sandstrandremsa som sträcker sig, på flera ställen där är det så smalt att man ser havet åt båda håll. Påminner om danska Skagen.

Min mormor föddes förresten i Gdansk, som då hette Danzig och var tyskt. Hon var stadens första flicka att äga en barncykel. =)

Nazima sa...

Det låter bara bättre och bättre detta!. Jag har för mig att ni var i Polen på semester när vi var yngre, stämmer det?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails