söndag 28 november 2010

Första advent och ett väldigt smarrigt fikatips!

Ja, nu så är vi redan inne i slutet på November osch firar 1:a advent denna helg. Ute snöar det ymnigt, och jag sitter och oroar mig lite smått över hur jag ska kunna ta mig till jobbet imorgon.
 Kan inte minnas när vi hade så mycket snö till 1:a advent, detta måste nästan vara rekord av något slag.
I fredags åt vi en supersmarrig kladdkaka, smaksatt med banan till efterrätt.Så himla gott och riktigt kletigt och smarrigt.
Just choklad och banan gör sig väldigt fint ihop,tycker jag. Om en liten stund ska jag och maken norpa varsin bit och avnjuta framför vår brasa...
Till en banankladdkaka behöver man:
2 ägg
100 g smör
3 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker
1/2 krm salt.
1-2 väldigt mogna bananer

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en bakform med löstagbar botten, strö över kokos , (istället för det sedavanliga ströbrödet). Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Tillsätt sedan smöret. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt och rör ner i äggsmeten. Mosa bananerna och blanda ner dessa allra sist.
Häll smeten i formen och grädda i ca. 20 minuter.
Servera med en klick grädde!

2 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Banankladdkaka låter sannerligen riktigt gott!

Nazima sa...

Ja, det var det verkligen, testa!!!! :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails