tisdag 14 september 2010

Chokladmuffins med espressofrosting

Muffins är som bekant ett av mina favoritbakverk och de går ju att variera i det oändliga.
Fick ju en HEL bok med bara muffins i alla dess varianter, söta som salta, eller vad sägs om kyckling-och mangomuffins eller varför inte fikonmuffins??? Den sistnämnda tror jag gör sig alldeles extra på glöggbordet i adventstider.
Häromdagen testade jag att baka chokladmuffins som jag toppade med en frosting med smak av espresso. Jag är ju ingen kaffedrickare direkt, men godis och bakverk som är smaktsatt med kaffe är jättegott, så även dessa muffins.
Vill du testa , så kommer här receptet:
Chokladmuffins:
(10-12 muffins)
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
1/2 tsk salt
2 ägg
2 dl socker
175 g smält smör
1 3/4 mjölk
1/2 tsk vaniljsocker
Espressofrosting
200g philadelphiaost eller annan naturell creme´cheese
2 msk strösocker
1 tsk snabbkaffepulver
1 tsk vaniljsocker
Sätt ugnen på 175 grader. Sikta ner mjöl, bakpulver, kakao och salt i en bunke. Vispa ägg och socker pösigt och blanda ner vaniljsockret, mjölken och smöret. Rör försiktigt ner i den torra blandningen. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i ca. 20-25 minuter beroende på ugnstyp. Låt svalna.
Under tiden vispar du ihop alla ingredienser till espressofrostningen, vispa tills kaffepulvret löst sig. Bred sedan frostingen på de avsvalnade muffinsen och dekorera gärna med strössel.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails