onsdag 31 mars 2010

Enkel pastasås med falukorv

Hade lite smått "beslutsångest" över vad vi skulle äta till middag.
Var iväg och handlade och det var extrapris på fläskfile´så det köpte jag på mig så vi kan äta, och då blev jag så vansinnigt sugen på fläskfilé med banan-och currygrädde och ris.
En rätt som vi äter någon helg då och då. Men idag är det ju onsdag och eftersom vi närmar oss påsktiden och en massa festlig mat att se fram emot fick det bli falukorv idag.
Dock ville jag inte bara steka den och äta med makaroner, inte heller var jag sugenstroganoff heller, så jag improviserade ihop en väldigt enkel pastasås, som i mitt tycke blev god.
Frågar man dottern tyckte hon den var lite stark.
Stark eller inte , här kommer receptet:

1/2 falukorvsring
1 liten gul lök
1 burk creme´fraiche
1,5 dl matlagningsgrädde (jag använde minimat)
knappt 1 msk tomatpure´
paprikapulver, cayennepeppar, lite salt, samt Santa Marias Spaghettikrydda
smör eller olja att steka i

Skala och hacka löken, fräs detta i en tjockbottnad gryta eller stekpanna. Skiva och dela falukorven i mindre bitar och låt det steka med. Tillsätt tomatpure´ , creme´fraiche och kryddor. Låt puttra några minuter och späd sedan med grädden.
Servera med pasta, gärna penne! och grönsaker vid sidan om.

Vad stod på bordet hos er ikväll?






Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails