tisdag 4 juni 2013

Krämiga kolakakor


Idag fick min älskade Kitchen aid jobba hårt med att knåda deg.....


God kväll!

Idag har har jag och lillskruttan bakat lite, trots det fina vädret. Hade en burk karamelliserad mjölk i kylen som blev över sedan helgens Dulce de Leche-pannacotta, och ville så gärna hitta på något gott med denna.

Efter lite googlande hittade jag ett recept på krämiga kolakakor inne hos Jenny.
Lät väldigt smarrigt och lättbakat precis som det ska vara när man bakar med barnen. 
I Jennys recept har hon anvätn sig av kondenserad mjök som ska koka i 2-3 timmar. I mitt fall blev det karamelliserad mjölk som man slipper kokmomentet.

Hur som helst, vänner, här kommer receptet!

20 muffinsformar
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver 
2 tsk vaniljsocker
200g smör
1/2 burk karamelliserad mjölk ( blev över även efter etta bak, men det är en annan historia!)
20 rutor mörk bakchoklad

Sätt ugnen på 200 grader. Fördela  muffisnformarna i 2 st muffinsbleck eller en bakplåt.
Rör ihop  mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker. Skär smöret i kuber och knåda ihop till en deg i matberedare eller för hand.
Ställ degen i kylen en stund så är det lättare att jobba med den sedan.
Forma  degen till 20 bollar och lägg i muffinsformarna. 
Gör en fördjupning i varje boll och lägg i lite av den karamelliserade mjölken. 
Grädda kakorna i mitten av ugnen  i ca. 10 minuter, ta ut och lägg på en chokladbit på varje kaka och ställ in i ugnen i ytterligare 2 minuter.
Låt svalna och njuut!



Ett skepp, förlåt ett kakfat kommer lastat med ett gäng nybakade kolakakor. Kakfatet 
kommer från favoriten Bruka.


Dom ärtigt gröna och somriga muffinsformarna kommer från Lagerhaus...

Eftersom det är min fastedag idag har jag dessvärre inte smakat på kakorna ännu, men barnen som fick varsin, tyckte de var jättegoda, till och med lilla A som är så långt ifrån  ett fika-och kakmonster man kan komma gillade den, (bortsett från chokladen, då!)

Nu ska jag göra mannen sällskap i soffan och börja kika på fjärde säsongen av favoritserien just nu. Igår låg boxen i brevlådan och den kan beställas här!


KRAM PÅ  ER!













Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails