torsdag 24 januari 2013

Den mest klassiska familjemiddagen av alla?

Hej Torsdag och snart helg (igen!)

Veckorna går ju tokfort, vips så är det fredag och ledigt och sedan helg.
 Till helgen får vi middagsbesök  av makens ena kusin och tillika min kompis med familj. Alldeles lagom uppbokat, om du frågar mig!
Till helgen vill vi äta gott och festligt matlagningen får gärna ta lite tid, men till vardags är det snabblagat som gäller, och då tänker jag inte korv och pommes och annat lite av det onyttiga slaget!
Lösningen på snabblagad mat är helt enkelt att laga stora satser av grytor, fiskgratänger, köttfärssås att frysa in när man har desto bättre med tid. 
Det sistnämnda lagade jag häromdagen på 800g nötfärs. Blev så mycket över när vi ätit middag att det säkerligen räcker till två middagar till.
Alla har sin variant av köttfärssås och så även jag, men det är inte den jag tänkt ge er receptet på utan den som liksom korv Stroganoff-receptet kommer från Husmorsorna- the Ultimate köksalamancka, som jag tidigare hyllat.

Här kommer receptet, som är ca. en halvsats,samt lite annat tillagt jämfört med originalreceptet:

800g nötfärs
1 stor finhackad, gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater a´300g
1 msk mango chutney
1 msk chilisås
1 msk kalvfond
 några droppar soja
Salt och peppar
oregano
Smör -och rapsolja att steka i.
Att äta till:
Nykokt pasta och kanske någon god parmesan att riva över

Fräs lök och vitlök och lägg åt sidan. Stek  köttfärsen i omgångar,sallta och peppra. 
Lägg över köttfärs och lök i en gryta. Rör ner tomatkross, mango chutney, chilisås, kalvfond, soja, och oregano.
Låt såsen puttra på svag värme i minst 30 minuter.
När såsen kokat färdigt körde jag med mixerstaven i så att det blev lite som på restaurang, dvs. köttfärssåsen blir finfördelad.
Servera med nykokt pasta!

Detta är en stor favorit hos alla i familjen. Barnen äter oftast två portioner av detta, vilket är ett gott betyg.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails