torsdag 13 december 2012

Middagstips inför helgen


God kväll ute i stugorna!

Hoppas ni alla haft en fin Lucia.
Har haft en minst sagt hektiskt vecka på jobbet med träning av lucia-sånger, bakning av  lussekatter och pepparkakor, som barnen skulle få bjuda sina föräldrar på. 
Ikväll vill jag även slå ett slag för Kreolsk gryta. Denna smarriga och enkla gryta med fläskfilé,kabanosskorv, grädde m.m. 
Blir perfekt helgmat då fläskfilé för mig, andas helg. 
På nätet finns det en uppsjö olika recept, jag hittade mitt på Tasteline. Här kommer det i något modifierad version, om du inte orkar klicka dig vidare!

Till 6 personer

900 gr fläskfilé
2-4 kabanosser eller annan valfri kryddig korv
2 röda paprikor
vitlöksklyfta/klyftor efter behag
smör
salt
svartpeppar
vetemjöl att reda av med
5 dl matlagningsgrädde
kalvfond
 Några droppar soja

Skär fläskfilén i centimetertjocka skivor och  skär korven i skivor.
Strimla paprikan. Sila av syltlök, gurka och oliver.
 Fräs snabbt upp korven i en gryta. Ta upp den.
Bryn fläskfilén, salta och peppra. Pressa ner vitlök och pudra över mjölet.
 Lägg i korven, vänd ner paprikan. Häll på grädden.
Låt puttra svagt i ca fem minuter. Smaka av med soja och kalvfond
Servera med ris och sallad , om man vill!

Goda grytan serverad med ris på mina fina Mateus-tallrikar!

Update: Henriksberg var INTE någon höjdare. Svajig service, chef som fick sin mat långt efter alla andra, utebliven salskakurs samt toppen av tårtan; en lättare släng av matförgiftning för min och några andras del. Illamående, magvärk och noll matlust dagen efter.
 Till Henriksberg går man inte för att äta utan dricka öl/vin/drinkar och lyssna på trevliga 
liveband. Det kunde vi iaf inte klaga på, för de var görbra!

Nu: Läggdags i sällskap av Camilla Läckbergs senaste bok.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails