måndag 10 september 2012

Zeta parmesanost

Som medlem i Buzzador får jag då och då hem olika produkter som jag ska testa och marknadsföra för nära och kära. 
Häromdagen väntade ett paket utan för dörren när jag kom hem. Paketet innehöll tre parmesanostar från Zeta med varierande lagringstid; 14, 22 och 28 månader.
 Här kommer lite bakgrundsfakta om varumärket Zeta:

Zetas grundare, Fernando Di Luca kom till Sverige på 1960-talet och han tog med  sin kärlek till god mat och det italienska köket.Idag engarerar Zeta hela familjen Di Luca.Lika självklart var att företaget fick bära familjenamnet Di Luca. Under åren har varumärket Zeta satt smak på svenska middagsbord med sköna, göran olivoljor, högklassig balsamico, spännande antipasto och ost i olika former.


Häromkvällen  hade vi lite ostprovarkväll här hemma,och testade dessa ostarna.
Som jag skrev tidigare så var tre olika lagringstid på ostarna. Den första vi provade, hade lagrats i 14 månader, den andra 22 månader och den tredje i hela 28 månader!
Här kommer våra omdömen. Jag (J) Maken (M)

Zeta parmesanost 14 månader:

M: Mild och god
J: nötig, mild och god, med liten eftersmak.

Zeta parmesanost 22 månader:

M: Mer, parmesansmak och eftersmak.
J: Torr och smulig

Zeta Parmesanost 28 månader:

M: samt och god eftersmak
J: Ännu torrare och ännu mer parmesansmak.

Bör jag säga att 14-månaders osten blev min favorit?!



2 kommentarer:

ETT FRIDFULLT HEM sa...

Och jag föredrar 28 månaders:-)

Älskar ost och älskar ost med massa smak!!

En helt vanlig mamma sa...

roligt att höra vad ni tycker!!

Kom själv inte med i testen:-(

Kramkram

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails