torsdag 24 maj 2012

Rabarber -och jordgubbspaj

God morgon!

Kikar in en snabbis innan frukostdags och sedan iväg till jobb och förskola, för att tipsa en jättesmarrig efterättspaj jag och barnen bakade  förra helgen. 
Då var dags att skörda rabarberna och vad kunde passa bättre än att baka en paj på dessa???
 Alla har väl säkert "sitt" recept på  frukt-och bärpajer  och detta är  mitt:

Smuldeg:
 2dl vetemjöl
2 dl havregryn
0,75g socker
100g smör

Fyllning:
 3 stjälkar rabarber
0,5 liter jordgubbar
2 msk potatismjöl
0,5 dl socker 
 Sätt ugnen på 225 grader. 
Smörj en pajform. 
Skölj och dela rabarberstjälkarna i mindre bitar,  halvera jordgubbarna. Lägg alltsammans i pajformen. Strö över potatismjöl och socker.
Blanda ihop ingredienserna till smuldegen och häll över fyllningen. Grädda i mitten av ugnen i ca. 20 minuter.
 Servera med vaniljsås eller glass. Det förstnämnda tycker jag personligen är allra godast till!

 Vår flitiga bagerska A som allt som oftast gärna är med när det ska bakas något.


Rabarber -och jordgubbspaj bakad i favoritformen från Greengate som jag fick av fina vännen J när jag fylllde 30. Tycker den är så somrig och fräsch och passar så fint till just rabarberpaj som hör ju försommaren till.

Nu är klockan mycket så nu är det dags att sätta fart, så ha en fin torsdag, alla!!!


KRAM

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails