onsdag 12 maj 2010

Godaste grillmarinaden!

Go´kväll. Nu sover båda småtrollen(och förmodligen deras pappa som somnat inne hos Alida), och lugnet har lagt sig över huset. Underbart med lite långhelg så här i maj. Mannen i huset har tagit ledigt från jobbet på fredag så vi kan verkligen njuta och umgås hela familjen i flera dagar, härligt! Personligen hoppas jag på fint väder så vi kan pyssla ute i trädgården och fixa det fint på altanen.
Ikväll tänkte vi grilla, men lusten att gå ut i 5 graders värme, piskande regn och blåst var inte så stor så vi stekte köttet i grillpanna istället, gott, men inte lika gott som att grilla "på riktigt".
Hör ni till dem som köper färdiga grillmarinader???? Det gjorde vi med. Det var innan jag fick tag på det godaste receptet på grillmarinad, ever. Så nu är det aldrig mer köpemarinad som gäller här.
Receptet hittade jag på matklubbens hemsida och lyder så här:
1 dl balsamvinäger
1 dl soja
1 dl matolja
1 msk. chilisås( som jag tyvärr glömde att ha i ikväll)
1 msk allroundkrydda
2 vitlöksklyftor.
Blanda ihop alltsammans i en bunke och pressa slutligen i vitlöksklyftorna. Lägg i köttet/kycklingen och låt stå kallt i kylen i minst en timme gärna två!
Har ni tips på andra goda grillmarinader?
Ikväll marinerade vi karréskivor, som blev väldigt möra och saftiga.
Till köttet serverade vi ugnspotatis , minitomater och Bearnaise, Lohmanders, givetvis, som är en stoor favorit här hemma.
Vill du göra ugnspotatis enligt "mitt" recept ska du göra så här:
Tvätta av 4-8 stora, fasta potatisar. Skiva potatisen i tunna skivor och lägg på en bakpappersklädd plåt. Strö över lite flingsalt och torkad rosmarin, ringla slutligen över lite olivolja och stek i ugn på 225 grader i ca. 25 minuter beroende på ugn.















1 kommentar:

Mamma Mia sa...

Har du inte färska örter i trädgården? Du kan ha vad som helst i marinader. Honung, citron, lime, färsk timjan, oregano,färsk rosmarin, sweet chilisås. mangochatney, tomatpure, vitlök,paprikapulver mm. Det fins inga gränser för vad man kan ha i.Det finns flytande smak essens med röksmak som kan vara gott att ha im särskilt om man måste grilla inne pga dåligt väder. Vi köper aldrig fördiga marinader, bara i yttersta nödfall. Andra tider på året kan jag köpa det och lägga kycklingfileer i marinad innann jag steker dem i ugn om jag är på det lata humöret. Knorr kycklingkrydda är oxå gott att krydda med när man lägger kyckling på grillen.
Kramis Mamma mia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails