tisdag 10 november 2009

Farsdags-tårta



Till söndagens Farsdags-fika svängde jag ihop en, lite egenkomponerad tårta. Glömde köpa tårtbottnar när jag handlade, men det gjorde ju inte så mycket eftersom det är så enkelt att göra själv.Använd gärna ditt favoritrecept på sockerkaka!
Till garnering använde jag en s.k "Frosting" efter Leilas recept, du hittar även det receptet här!.
Mellan lagren lade jag en supergod chokladkräm som är väldigt enkel att göra själv. Receptet är hämtat ur Kladdkakor av Maria Örn, jag dubblade receptet. Första gången jag åt den här kombon, var hos en kompis som säkert känner igen sig när hon läser detta.
Tack för inspirationen Jemima!
Detta behövs för en tårta= ett lager:
100g smör eller margarin
2 msk vetemjöl
1 dl socker
2 msk kakao
2 dl mjölk
2 dl vispgrädde
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sedan mjöl, socker och kakao och rör till en jämn smet. Rör ner mjölk och grädde och låt koka tills smeten tjocknar, vilket tar väldigt kort tid.
Bred smeten på en delad sockerkaka och lägg på "locket" och täck med chokladfrostingen, garnera efter tycke och smak och njuuut!!!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett tips är att spara lite av chokladkrämen och använda den som frosting - eller trippla receptet. Det gjorde vi ett annat år. :) mvh Jemima

lisa sa...

Kika in! Så himla fin blogg, riktigt mysig:) Ha en fin dag!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails