lördag 24 oktober 2009

Egentid med Alida, shopping och trerätters...


Ungefär så har vår helg kunnat beskrivas i korta ordalag. På lördagen var jag bjuden på en mycket trevlig och god frukost hemma hos vännen och "grannen 150m bort" Jemima, som passade på att visa lite nyheter i Meandi.
För en gångs skull var det inte givet att Knut skulle följa med mig och Alida stanna hemma med Christian .Vi gjorde istället tvärtom, Alida fick följa med mig och Knut stanna hemma med papsen.
Det var evighetersen som jag och Alida gjorde något på egen hand så det var så mysigt att bara ta med henne. för en gångs skull.Hade inte tänkt shoppa något, men visst föll jag dit. För en gångs skull fick Alida inget denna gång utan enbart Knut, då han är i lite större behov nya kläder just nu. Bodysar är något som han växer ur på löpande band just nu så denna fina "stadsbody" fick det bli!

På kvällen festade vi till det och lagade en trerätters middag, till förrätt åt vi skagenfyllda krustader och till varmrätt blev det gorgonzolafylld laxfile´med vitvinsås och pressad potatis.Receptet finns här! Till efterrätt mumsade vi på Mjölkchokladpannacotta:


4-5 portioner


4 dl vispgrädde


150g mjölkchoklad


3 msk strösocker


1 gelatinblad


Börja med att lägga gelatinbladet i kallt vatten i ca. 5 minuter. Hacka chokladen grovt. Koka upp grädden och sockret, häll detta över chokladhacket och tillsätt gelatinet, rör tills smeten är helt slät. Låt stelna i kylen i minst 5 timmar, gärna över natten. Denna desserten är nog bland det godaste jag vet. Första gången jag åt den var på min kusins 25-årsfest för massa årsen. Har bjudit på den ett flertal gånger ni vi haft middagsgäster och den har varit uppskattad!

1 kommentar:

Jenny sa...

Lät urgott med mjölkchokladpannacotta! Mmmmmmm!!!! måste provas! tack för receptet!

Ja den boddyn du köpte till Knut är ju så söt!!!
kramar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails