måndag 16 juni 2014

FÖRÄNDRINGENS VINDAR & ETT FAT MED BROWNIES



Ett fat kommer lastat med smarrigaste browniesen med läcker kolaglasyr, toppade med finhackade hasselnötter, som fått rosta en stund i  stekpannan för mer smak.
Receptet kommer lite längre ner i inlägget



Go ´kväll fina!

Just hemkommen från en lååång arbetsdag med både möten på det ena och andra sättet.  Ni som följer mig på instagram vet att jag kommer byta arbetsplats (igen). 
På min nuvarande förskola ska en avdelning läggas ner och det betyder att tre pedagoger får byta förskola. En av de tre är alltså jag. 
 I början kändes det lite sådär då jag varit på min nuvarande arbetsplats i knappt ett år, efter tjänstledigheten förra våren.
Men, man är inte sämre än att man kan ändra sig. Efter att träffat mina nya blivande kollegor, kan det inte bli bättre, och ikväll blev det ett besök på nya förskolan i och med att det var info-möte för alla nya föräldrar vars barn ska skolas in där efter sommaren.
Wow, vilken fin förskola! ska bli galet kul att börja jobba där efter semestern. 
Jag kommer dessutom gå upp lite i tid och jobba 80% som jag gjort i stort sett hela tiden sedan jag fick barn.
Nu ska jag inte tråka ut er med mer jobbsnack, utan istället bjuda på det smarriga receptet på browniesen jag bakade häromdagen. 
Receptet hittade jag i påsknumret av Elle mat&vin och är komponerat av Louise Johansson , som bla. släppt boken 52 helger.

Kakan:
150 g mörk choklad
150g rumstempererat smör
2 1/2 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Kolaglasyr:
1 dl ljus sirap
1 dl råsocker
1 dl vispgrädde
50 g smör

Topping:
50g finhackade ,rostade hasselnötter

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en bakform  20x15 cm. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta över ett vattenbad. Vispa smör, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Tillsätt äggen, ett i sänder under vispning. 
Rör i chokladen och blanda till en slät smet. 
Rör ihop alla torra ingredienser och rör ner i chokladsmeten. Häll smeten i formen och grädde i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Kakan ska vara lite kladdig i mitten när den är färdig.
Koka upp sirap, råsocker och grädde och låt sjuda i ca 5-7 minuter tills konsistensen är tjock. Sänk värmen och tillsätt smöret. Häll kolan över kakan och strö över de rostade nötterna.
Denna kakan är verkligen tokgod!!! Smakade bara en pyttebit innan den åkte ner i frysboxen i väntan på makens födelsedag.


Nu ska jag varva ner i soffan med lite Breaking bad på Netflix, innan läggdags. Egentligen ingen favoritserie, men sevärd!


KRAM PÅ ER!




Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails