lördag 3 maj 2014

GUDAGOD, SUPERENKEL FISKSOPPA & LÅNGHELG


Lördagsmiddagen hemma hos oss tidigare ikväll blev en gudagod fisksoppa. Om det är något jag lagar extremt sällan så är det just soppor av olika slag och fisksoppa är inget undantag. Men efter idag är får det bli ändring på det, då denna soppa uppskattades av precis ALLA i familjen. Receptet kommer lite längre ner här i inlägget.



Hej lördagskväll i maj!

Hur har ni det så här långt? Här är det riktigt soft, alla barnen är nattade och vi klurar vi om vi se någon film ikväll eller ej.
Den här  veckan blev som sagt ritkgit kort för min del med endast en arbetsdag, sedan i torsdags har vi varit lediga, hela la familia. Mycket har hunnits med på utsidan av huset under dessa dagar. Maken har byggt färdigt hönshuset. Vi  har länge pratat om att skaffa höns och nu är vi på G med det, jag har anlagt en ny rabatt och sedan allt annat osm är mera måsten. 
Hursomhelst här ska ni få receptet på ovannämnda fisksoppa, jag vågar påstå att det är en av de godaste fisksoppor jag ätit. Lär inte vara sista gången jag lagar den. Receptet hittade jag här! . Som vanligt följde jag inte receptet till punkt och pricka utan tillade en ingrediens extra.

1 torskblock skuret i kuber
4 laxfiléer skurna i kuber
1 gul lök
2 vilöksklyftor
1 burk outspädd tomatsoppa, ca 500g
4 dl grädde
1 1/2 dl vatten
1 dl finklippt dill
salt, vitpeppar
en skvätt vitt vin eller matlagningsvin
Smör och rapsolja att steka i

Skala och hacka lök och vitlök och låt fräsa i en gryta. tillsätt grädde och vatten och låt koka upp. Lägg i fiskkuberna och låt sjuda i 5-10 minuter beroende på storlek, tills fisken är färdig.
 Tillsätt tomatsoppan, dillen och vinet.  Smaka av salt och peppar och låt koka lite till innan räkorna hälls ner och blir varma. Servera med ett gott bröd, vi tog vitlöksbaguetter, samt aioli.

Nu ska jag se vad mannen har för sig. 
På återseende!!!


KRAM

2 kommentarer:

Postadress Torslanda sa...

Fisksoppa är bland det bästa jag vet! Tack för receptet! Ska provas.

Höns! Spännande!!!

Koriks sa...

Hej Nazima. Superfint! Tack för tipset :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails