torsdag 20 februari 2014

NEW YORK FUDGE BROWNIE



Smarrigaste browniebitarna bjöd vi på till kaffet när vi hade middagsgäster i lördags. Receptet kommer lite längre ner.


Hej och god sen torsdagskväll!


Hur mår ni?  Här på västkusten har det slått om till flera plusgrader och man riktigt hör dripproppandet utanför huset. Mannen är på vift med grabbgänget och väntas hem lite senare.
Sitter och kikar runt bland diverse bloggar och så slog det mig att jag inte delat med mig av  receptet på de smarriga browniesen som jag bakade förra helgen.
Hursomhelst här kommer receptet:

150g finhackade hasselnötter
175 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
1/2 dl ljus sirap
1 nypa salt
3 ägg
2  1/2 dl vetemjöl.

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en långpanna med måtten 40x30 cm. Vispa smör och socker poröst. Blanda i kakao, sirap och salt. Rör ner äggen, ett i sänder samt mjölet och nötterna i smeten.
Grädda kakan mitt i ugnen i ca. 12-15 minuter. Den ska vara lite, lite, kladdig inuti.
Låt kakan svalna medans du gör fudgeglasyren!

Fudgeglasyr:
2 1/2 dl vispgrädde
200g mörk choklad
1 tsk smör
Koka upp grädden och ta kastrullen från värmen. Finhacka chokladen och rör ner i grädden tillsammans med smöret. Bred glasyren över kakan, låt den stelna och skär sedan i rutor.

Visst låter det kalasgott?! Både lördagens middagsgäster och söndagens fikagäster samt maken och barnen gillade kakan starkt. Gott betyg med andra ord!
Prova!

KRAM


1 kommentar:

Erika sa...

Såg jättemumsigt ut!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails