tisdag 4 december 2012

Bloggen lever vidare och lite tips inför adventsfikor och glöggmingel

Go´kväll!

Efter en kvälls funderande och framförallt alla jättegulliga hälsningar i förra inlägget om bloggens fortlevnad har jag nu bestämt  mig för att fortsätta dela med mig av mina favoritrecept, familjeliv, inredningstips och allt annat som faller mig in att skriva om.
 Och lite  spretigt blir då jag har mycket jag vill dela med mig av :-)
Tusen tack till er alla som lämnade en hälsning, det är guld värt ska ni veta!

Nu till något helt annat. Tänkte tipsa er om lite smarriga godsaker till adventsfikat eller varför inte glöggminglet?
Hursomhelst, finns det något som är så  Juligt  i smaken som just pepparkaka, både mjuka och hårda?  Som ni vet, är jag väldigt förtjust i att baka och dekorera cupcakes. 
 Mitt senaste projekt blev helt enkelt Pepparkakscupcakes med Lingonfrosting
Smakerna passar ihop som hand i handske och är superlätta att göra. Bara att rota fram Ert bästa recept på mjuk pepparkaka och istället för att grädda i en stor kakform, grädda i muffinsformar.
Receptet på lingonfrostingen  hittade jag här!

 Orkar ni inte klicka er vidare så kommer receptet här nedan:

200 g cream cheese
2 dl florsocker
100 g rumsvarmt smör
1/2 dl  lingonsylt 
    1 tsk vaniljsocker

Vispa smöret vitt och pösigt  och blanda sedan ner cream cheese.Tillsätt sedan vaniljsockret och florsockret och vispa till en fluffig smet. Rör till sist försiktigt ner lingonsylten. Spritsa eller bred på frostingen på cupcakesen
Dekorera efter tycke och smak. Jag dekorerade några av cupcakesen med frusna lingon,  och några med röd och grön sugarpaste. Sugarpaste kan man köpa exempelvis på 


Cupcakes i olika varianter, dock är alla täckta med lingonfrosting.
 En saffranssockerkaka dekorerad med vanlig florsockerglasyr
Samt torkade blåbär, russin och granatäpplebitar....


En annan Julig smak är ju saffran och saffranssockerkaka är nästan ett måste när vi bjuder in till adventsfika eller glöggmingel
 Leilas recept på saffranssockerkaka är outstanding. 
En saftig saffranssockerkaka med en liten hint av rom.

Här kommer receptet:

3 ägg
2  1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 smör
1 dl mjölk
3  1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt.
1/2 saffran
1 msk rom

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en kakform, gärna en hålform. 
Vispa ägg och socker poröst.  
Smält smöret och blanda ner mjölken, tillssätt stött saffran och låt koka upp en kort stund innan detta blandas ner i äggsmeten. 
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt och rör  försiktigt ner i smeten. 
Smaksätt smeten med rom. 
Häll smeten i kakformen och grädda i mitten av ugnen i ca. 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
 Enklaste glasyren gjorde jag så här:  Blanda knappt 1 dl florsocker med 1-2 msk vatten och rör tills den blir lite rinnig, men ändå lite krämig.
 Ös glasyren över kakan och pynta som ni vill. Jag hade ju som sagt torkade blåbär, granatäpplebitar och russin, men mandelflagor eller något piffigt strössel blir nog lika fint det med!


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails