söndag 29 januari 2012

Mumsig fredagsmiddag och en mindre god Semla

Hej Söndagskväll!
Kanske lite knasigt att lägga upp receptet på fredagsmiddagen först på söndag kväll, men jag får "skylla" på att vi haft en ytterst aktiv och social helg med goda vänner och därmed har det inte funnits tid. Däremot kanske detta kan vara lite inspiration till nästkommande helg?!Hursomhelst här kommer receptet:

Pastapanna med fläskfilé ca. 4 portioner

4 portioner kokt pasta (ca. 300g okokt)
500-600g fläskfilé
4 dl små fasta champinjoner
2 klyftor vitlök
1 ask cocktailtomater
3 dl grädde
1 dl rödvin
1 msk oxfond
liten skvätt soja
smör&rapsolja att steka i 
salt och svartpeppar
hackad färsk basilika

Putsa och skiva köttet.
Dela champinjonerna, skala och finhacka löken. Stek fläskfilén i en gryta hastigt, salta och peppra, i omgångar, ta upp det. Fräs sedan svamp och vitlök under omrörning. 
Tillsätt tomaterna och fräs i ca. 2-3 minuter. Häll över grädde och låt koka ihop några minuter, innan köttet och vinet tillsätts.  Rör ner den kokta pastan och smaka av med soja, oxfond salt och svartpeppar. Rör tillsist ner den finhackade basilikan.
Servera genast, gärna med ett glas rött till, supersmarrigt!




Efter den smarriga middagen hade vi detta  till dessert på lut:


...Som dessvärre såg så mycket godare ut en vad den var.
Jag måste ha varit väldigt stressad när jag köpte semlorna för tydligen läste jag inte på förpackningen att det var vaniljkräm och inte mandelmassa i, så smaklökarna fick sig en smärre chock vill jag lova. 
No more semla med vaniljkräm för min del. Mandelmassa ska det vara i, punkt slut! Nästa gång är det jag som gör egna!
Vad föredrar ni i semlan? vaniljkräm eller mandelmassa????

KRAM

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vaniljkräm alla gånger! *allergisk*

Johi sa...

Var köper du semlor med vaniljkräm i? Jag tål ju inte mandel så det vore super. Annars är det Tjörnbagarens som vi handlar för deras kräm som smakar mandel är istället gjord på aprikoskärnor - smart!

Nazima sa...

Johi:
Jag köpte dem på Almö livs, de var bakade i butiken.SÅ kolla där nästa gång det är dags för semlefika :-)

Små troll och kärlekar sa...

Så god fredagsrätten ser ut. Dem måste jag testa på fredag:) Har aldrig testat vaniljkräm i. Men jag är ingen mandelmasseälskare så det kanske är något för mig!? Kanske ska testa.

Maliva`s verden sa...

Takk for oppskriftene du deler, en blogg etter helt min smak;o)
Maliva

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails