tisdag 31 januari 2012

Dagens middag: Lax i dragonsås

Go'kväll!
Är ni därute"duktiga" på att laga fisk ???? Jag kan väl inte påstå att jag är ett proffs direkt, utan mer att jag tycker det är så galet gott med fisk och skaldjur.Skulle kunna äta det betydligt oftare än vad vi gör nu. Favoritfisken framför alla är lax. Enkel att tillaga och underbart god!
Ikväll testade jag en "ny" variant på min vanliga "lax i ugn". Receptet hittade jag inne hos Carro, som är en bekant till mig, men jag modifierade det en aning.
Detta behövs för ca. 4 portioner:

4-5 portionsbitar lax
1 burk cremé fraiche
3 dl grädde av valfri fetthalt
0,5 tsk dijonsenap
salt och peppar
Smör -och rapsolja
dragon 

Sätt ugnen på 230 grader. Smörj en eldfast form och lägg i laxbitarna.Salta och peppra. 
Blanda ihop grädde, cremé fraiche, dragon och dijonsenap.Smaka av med salt och peppar. 
Häll såsen över fisken och ställ in i ugnen  i ca 25-30 minuter. Servera med kokt ris och kanske en god sallad (om man hinner svänga ihop det!)


Detta var enligt mitt och sonens tycke supergott! Dottern som envisas med att att hon inte gillar lax tog faktiskt några tuggor av fisken, medans mannen dissade det, tror han hade hoppats på att det skulle vara potatis eller quinoa till laxen, men ris är ju minst lika gott??!!!
Nu ska jag gå och lägga mig så att jag kan njuta fullt ut av min lediga dag med mina små älsklingar imorgon.

KRAM PÅ ER ALLA!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails