onsdag 16 november 2011

Veckomeny, praktiskt, roligt eller ospännande?




Jag tillhör kategorin som tycker det är oerhört roligt och framförallt bekvämt att göra upp listor på vad vi ska äta till middag under veckorna och helgerna. 
Jag brukar skriva ihop listan söndag eller måndag kväll och sedan veckohandla på tisdag kväll efter jobbet, då jag oftast jobbar till sent.
För vissa kanske det ter sig trist och ospännande, men för egen del är det halva nöjet att komponera ihop en bra veckomeny som innehåller lite av varje. 
Vi försöker äta fisk 1 dag i veckan, men vissa veckor när tidsbristen är större än matlagningslusten blir det lite"fuskande" och då blir det fiskpinnar.  
Annars tycker jag det är himla smidigt att laga olika varianter av lax, det går fort och det är framförallt så himlans gott!
Inspirerad av En helt vanlig mamma, delar jag därför med mig av vår matsedel denna vecka:

Måndag: Falukorv med makaroner

Tisdag: Fiskpinnar med potatismos

Onsdag: Köttfärssås och Spaghetti
Torsdag: Pasta med baconsås

Fredag: Pizza

Lördag: Kreolsk gryta med ris

Söndag: Varma smörgåsar

Måndag: Pannkakor

Tisdag: Köttbullar med makaroner
 

 På helgerna tycker vi det är trevligt att laga något festligare, man har mer tid och kan därför ha ro att stöka runt i köket desto mer.
Hur är det hemma hos er andra? Gör ni upp veckomenyer, eller impulshandlar ni dag för dag? 
Sedan  undrar jag om det är någon av er som testa någon av de alla MATKASSAR som man kan abonnera på???? 
För egen del verkar det svårt att få det hit, då man bor som  vi gör, men lite kul hade det allt varit att testa, även om jag personligen tycker det är rätt kul att handla mat.


2 kommentarer:

En helt vanlig mamma sa...

Visst är det roligt med planeringen, men ibland tryter inspirationen. Då tittar jag på din;)

Kram
Ulrika

Coquina sa...

Jag gör som du, skriver inköpslistor för en vecka så att allt finns hemma och försöker hitta på nya recept lite då och då, därav anledningen till att jag har en matblogg där jag samlat alla mina recept =) Nu kan du faktiskt vinna en matkasse från mathem.se på min matblogg, kika gärna in där och kolla om de levererar till just dig, håller tummarna för att de gör det =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails