torsdag 25 augusti 2011

Spaghetti med räkor vitlök och tomat




Ikväll har vi trevligt middagsbesök av fina svåger/broder D. Eftersom  det är så himlans kul att testa nya maträtter och han inte hör till de kräsnaste i vår familj så jag passade på att testa ett nytt recept som jag hittade på recept.nu ;  
Spaghetti med räkor, vitlök och tomat.

Detta behövs till drygt 4 portioner:


400 g spaghetti
4 st vitlöksklyftor
5 msk olivolja
1 st röd chili
12 st körsbärstomater
400 g skalade räkor
salt
peppar

Koka spaghettin efter anvisningarna. Skala, hacka och fräs under tiden vitlök i olivoljan i en stekpanna tills den är mjuk.
Kärna ur och hacka chilin och tillsätt den. Låt allt fräsa  ihop en kort stund och lägg sedan i tomaterna och koka ihop tills hälften av vätskan försvunnit.
 Vänd sedan ner spaghettin i stekpannan och låt den bli varm. Vänd ner räkorna och och smaka av med salt och peppar.
Servera med nyriven parmesan.

Detta var jättegott och jättenkelt att svänga ihop. Barnen gillade det lika mycket som vi. Passar perfekt en stressig fredag. då man vill äta gott och festligt utan att det för den saken skull behöva stå i köket större delen av kvällen.
Enligt originalreceptet ska det vara grovhackad spenat i, men dessvärre hade jag inte detta hemma, men det smakade bra ändå.

Nu är klockan snart läggdags för min del. Ska vara på jobbet klockan 6:00 imorgon bitti, i gengäld slutar jag dock redan kl:13:00, så  man kan njuta ordentligt av fredagen nu när man inte längre ledig  på denna dag.
Imorgon är det redan FREDAG, veckans absolut bästa dag!
TGIF på er!!!!!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails