torsdag 14 april 2011

Hektisk vecka och en Kolakaka på det

Ja, så kan man sammanfatta den närmaste tiden hos oss. Med en man på resande fot den här veckan och försöka få vardagen gå ihop med diverse pusslande  med jobb, och barnens förskola, så är man innerligt tacksam att man har mor-och farföräldrar inom hyfsat bekvämt avstånd.
 Barnen fick sova över hos mormor och morfar en natt och då blev man helt plötsligt både barn -och mansfri och vad gör man då??? Jo, man testbakar ett nyfunnet recept.
Iallafall om man som jag har ett nästan sjukligt intresse för matlagning och bak :-)
denna  trevliga sida hittade jag ett riktigt smarrigt recept på Kolakaka.
Tänk dig den godaste sockerkakan du ätit och en riktigt mastig kolaglasyr ovanpå det.

Nu har jag i och för sig inte provsmakat då mina kära svärföräldrar ska få kakan som ett litet tack för att de är snälla och hjälper oss med barnpassning till helgen.
Men det blev lite kolaglasyr över och den smakade himmelskt så det bådar ju gott!
Jag tycker hursomhelst att ni ska testa denna till helgen!

Kolakaka 10 bitar ca.

Kakan:
3 ägg
2,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
200g smör

Kolaglasyr:
1 dl vispgrädde
2 dl socker
1 msk sirap
100 g smör

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund kakform.
Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Rör försiktigt ner de övriga ingredienserna till kakan och till sist smöret. Häll smeten i kakformen och grädda i  mitten av ugnen i ca. 30 minuter.
Gör under tiden kolaglasyren. Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka i ca. 5 minuter.
Stjälp upp kakan och bred på glasyren, garnera gärna med strössel.

I originalreceptet ska man egentligen dela kaka på mitten och bre på kolan emellan bottnarna, men jag som älskar att pynta och garnera, använde kolan som glasyr istället. Men det är som sagt en smaksak





Nu sover småskrottarna sedan ett par timmar tillbaka och jag njuter av lite egentid innan sängen hägrar. Ha en riktigt fin fredag på er alla!
KRAM

4 kommentarer:

Jennie sa...

Mums, det lät väldigt sött och gott! Förstår att det varit stressigt för dig, vet precis hur det är med en man som ibland är på resande fot! massa kramar

Postadress Torslanda sa...

Så många goda recept! Den här ser ju väääldigt god ut ....

Bella sa...

Mums!! Så gott det både ser ut och låter :)

Kul att du hittade till min blogg, självklart får du lägga till mig i din blogglista!!

Hoppas du haft en toppenhelg och fått njuta av solen! Nu ska jag läsa mer här hos dig :)

Kramar Bella

Anonym sa...

Tack så mycket! Ditt recept räddade min kväll:-) Jag är lärare på högstadiet och lovade eleverna att bjuda på något gott imorgon...det blir två kolakakor med ditt recept! Blir riktigt gott, så tack igen! Trevlig kväll! Mvh Isabella

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails