söndag 16 januari 2011

Gooood efterrätt!

God söndag på er alla!

Hoppas ni haft en fin dag. Här på västkusten har det ömsom regnat och ömsom varit mulet, så allt fin snö försvinner. Lite synd, men samtidigt börjar jag bli lite trött på all snö och halka. Jag vill ha vår!
Hursomhelst, häromkvällen  avslutade vi middagen med en riktig klassiker som kan varieras i det oändliga, Marängsuisse.

Den innehöll:
Bananer skuren i "slantar"
Vaniljglass
Arla smaksatt vispgrädde, choklad
Maränger
och hemgjord chokladsås, jag brukar föredra hemmagjord framför köptevarianten på tub och jag testade ett annat recept, hämtat ur "Husmorsorna" .
Detta behövs för en kanna sås:
1 dl socker
1 dl kakao
1 dl vatten
1 krm vaniljsocker
1 knivsudd snabbkaffepulver
1 knivsudd salt
2 msk smör
 Blanda alltsammans i en kastrull och låt koka upp. Låt sedan såsen stå och "gotta till sig" lite och servera sedan.





Det var första gången jag testade smaksatt vispgrädde och jag tyckte nog den var sådär. Lite onödig produkt, faktiskt, då man ju lätt kan smaksätta den själv med kakao eller  lite smält choklad.




Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails