fredag 5 november 2010

God fredag och Italienska biffar i medelhavssås

God fredag på er!
Äntligen fredag ,veckans absolut bästa dag om man frågar mig.
Ikväll ska vi njuta av färsk fisk inhandlad i vår lilla delibutik som ligger i anslutning av vår lokala ICA-butik, och ett gott glas vitt till det, mer om det senare.
Igår åt vi ochså  något väldigt gott till middag.Först ut på "testlagningslistan" med recept från Arlaköket Vardag var Italienska biffar med medelhavssås.
 Det var löjligt enkelt och alla i familjen åt så det stod härliga till!
Dock gjorde jag några smärre förrändringar, det ska egentligen vara salvia i såsen men jag tog timjan, dessutom hade jag inga citroner hemma så den struntade  jag i denna gång.
Du behöver:
400g köttfärs
1 1/2 msk potatismjöl
1 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk rivet citronskal
5 soltorkade tomater inlagda i olja
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1/2 tsk torkad salvia eller timjan
salt och peppar
Smör & rapsolja att steka i

Blanda färsen med potatismjöl, mjölk, salt, svartpeppar och citronskal. Forma 8 jämnstora biffar  och stek dem 3 minuter på vardera sida. Ta upp biffarna och gör ren pannan. Hacka tomaterna och blanda dem med grädden i stekpannan. Lägg i biffarna och låt puttra i ca 2 minuter. Smaka av med salvia/timjan, salt och peppar.
Servera med nykokt pasta och en god sallad, som dessvärre fattades hos oss!
Smaskens!!!!








En skön fredagskväll alla goingar!!! <3

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails