tisdag 27 juli 2010

Penneskål


Go´kväll!

Så här i sommar och semestertider blir det mycket grillat, hämtmat och restaurangbesök....Vilket ju är(oftast jättegott), men det kan ju bli lite tradigt i längden. Jag är en sann grillälskare, men även jag kan bli lite utled på att äta det flera gånger i veckan.

Därför vill jag slå ett slag för snabba,lättlagade pastarätter, som den här; Penneskål. Tokgod och superenkel att svänga ihop. Till och med min lite småkräsne 1-åring, åt med goood aptit!

Jag hittade recept i min nya "receptbibel" Husmorsorna-the ultimate köksalmanacka, skriven av Emma Hamberg och Anette Rosvall. En störtskön bok där de delar med sig av sina bästa vardagsmat/festmat/efterätter , you name it! Som om det inte var nog så kan man läsa små trevliga anektdoter från deras vardag....

Här kommer receptet för er som vill testa:

400g pennepasta

2 msk smör

4 finhackade vitlöksklyftor

50g tunnt skivad parmaskinka

2 burkar avrunna, hela tomater

1 1/2 dl grädde

1/2 tsk cayennepeppar

2 msk vodka (vilket jag uteslöt då mina barn skulle äta detta!)

salt och svartpeppar

en gnutta socker

fint riven parmesan

Koka pastan enligt förpackningens anvisningar. Smält smöret i en stor kastrull eller gryta, fräs vitlöken en kort stund. Blanda ner parmaskinken och låt det fräsa ihop några minuter. Tillsätt allt utom parmesanosten. Låt det koka upp och smaka av. Häll av och blanda ner pennepastan i grytan. Servera i djupa skålar, toppa med fint riven parmesan.

Ät och njuuut!!!!!



Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails