fredag 12 mars 2010

Lasagne

Häromkvällen var det premiär för mig att laga lasagne. Jag skojar inte, har ALDRIG i hela mitt 29-åriga liv lagat lasagne. Däremot ätit och tyckt det varit lika gott varje gång.
Det främsta skälet till att det inte blivit några lasagnemiddagar hemma hos oss är att min man inte är så överdrivet förljust i pasta som varit inne en vända i ugnen.

Men häromdagen kände jag att jag vart tvungen att testa.
Receptet hittade jag i en av mina viktväktarkokböcker, och eftersom jag inte råkade ha morötter hemma( usch och fy på mig!) så fick det bli utan.
En portion ger ca. 14 propoints, alltså ganska högt, men gott var det!!!!
Det allra bästa var att både Christian och Alida älskade den!

Detta behövs för en sats lasagne om 4 portioner:

4 lasagneplattor

Köttfärssås:
olivolja att steka i
400-500g nötfärs
1 gul lök
2 dl riven morot
2 hackade vitlöksklyftor
3 msk tomatpure´
2 dl krossade tomater
1 msk ox-eller kalvfond (jag tog ox)
Salt och peppar
Ostsåsen:
5 dl lättmjölk
3 msk vetemjöl
4 msk riven ost, gärna parmesan
Salt och peppar
ev muskotnöt

Hacka löken och fräs den tillsammans med den rivna moroten och den hackade vitlöken. Tillsätt färs och tomatpure´ och låt den bryna ytterligare en stund. Slå i fond och tomatkross och låt puttra på svag värme i 15 minuter. Smaka sedan av med salt och peppar och ev. lite oregano.
Gör under tiden ostsåsen. Rör ut möjlet i mjölken och låt koka upp under omrörning. Smaka av med salt & peppar och tillsätt ev. lite muskotnöt och osten.
Varva köttfärsås,ostsås och lasagneplattor i en ugnsfast form och grädda i ugnen på 200 grader i ca. 40 minuter.
Servera med en färgglad sallad!

Så var det fredag igen och god mat och något gott i glasen är närmast obligatoriskt.
Här blir det ugnsbakad lax med vitlökssås& potatis, recept från matplatsen.
Till efterrätt, för det måste man ju ha när det är fredag och allt, blir det systrarnas Voltaires tunga kladdkaka med jordgubbsspegel och vispgrädde. Mums, nu kurrar det redan i magen !
Vad äter ni ikväll?






Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails