måndag 10 februari 2014

HEJ SPORTLOVSVECKA OCH ETT LÄTTLAGAT MIDDAGSTIPS TILL ER!






Jag måste erkänna en liten sak så här på nya veckans första dag, att det är rätt ok med måndagar. Det var längesedan jag led av söndagsångest. Denna veckan kommer dessutom bli kortare, jobbmässigt än vanligt. Och med att stora A har sportlov så har jag fixat och trixat lite så att jag blir ledig några dagar under lovet, till hennes stora glädje. 
Har planerat in lite småsaker som skrottarna kommer att gilla!

Så här i lovveckan (och även under andra veckor med för den delen!) är det guld värt med snabbfixade middagar som INTE innehåller falukorv och makaroner samt mamma Scans  köttbullar ochmakaroner. Jag ska villigt erkänna att det förstnämnda faktiskt hamnar på vårt middagsbord ochså lite då och då när tiden inte riktigt räcker till.
Hursomhelst här kommer ett superenkelt recept på en pastasås med tonfisk. Den gillades skarpt av två av tre barn.
Detta behövs för 4-5 portioner:

1 gul lök
2 burkar tonfisk
1 burkar creme´bonjourost i valfri smak, jag tog gräslök.
1 burk a´2 dl creme´fraiche
 Ev.2 dl grädde av valfri fetthalt
salt och svartpeppar
Smör och rapsolja att steka i.

Skala och finhacka löken och fräs så att den får lite färg. Tillsätt creme´bojour, och creme fraice och rör till en krämig sås. Tillsätt ev. lite grädde om såsen blir för tjock. Tillsätt tonfisken och rör samman. Smaka av med salt och svartpeppar.
Servera med valfri nykokt pasta, vi tog tagliatelle! Kan verkligen rekommenderas!


Apropå inget så är det min älskade systers födelsedag i dag! Hela 31 år fyller hon.
 Stort grattis från oss!


KRAM

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å vad bra , hade ett recept på tonfisk men tappa bort det så detta skal jag prova.

Nazima sa...

Ja, det får du göra! Som sagt väldans lättlagat och gott!
Kram

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails