torsdag 16 januari 2014

AFRICANA GOES GRYTA



God sena torsdagskväll!

Helgen kryper allt närmare och idag hade jag min lediga dag med mina två yngsta skatter. De lediga dagarna är guld värd; ingen stress kring frukostbordet och levande ljus och värmande brasa, samt kunna mysa hemma.

Tidigare ikväll åt vi en jättegod köttgryta gjord på grytbitar av picnicbog (gris). Fördelen med att göra köttgryta på griskött är att köttet inte behöver koka lika länge för att det ska bli mört. En halvtimme räcker och man har jättemört kött!
Jag var så otroligt sugen på något med curry i och efter idogt googlande hittade jag inget som direkt  föll mig i smaken och det som lät gott hade jag inte ingredienser till hemma.
Sagt och gjort, det var nu läge att komma på något efter eget huvud, och här får ni receptet innan jag glömmer av hur jag gjorde.

Detta behövs för ca. 4-5 portioner:

ca. 600g grytbitar av gris, gärna picnicbog
2 köttbuljongtärningar
5 dl vatten
1 purjo
3,5 dl grädde
2 dl creme' fraiche
salt
cayennepeppar
curry
Soja
smör&rapsolja att steka i

Börja med att koka upp köttbuljongtärningarna med vattnet i en gryta. Stek grytbitarna i omgångar i en separat stekpanna, krydda med salt, cayennepeppar och curry. 
Lägg över i grytan. Låt detta puttra på svag värme i ca 30 minuter.
Dela purjon i mindre bitar och fräs även det i pannan en liten stund. Ställ åt sidan. När koktiden åp köttet är klart, häll av det mesta av kokspadet, behåll ca 2 dl.
Tillsätt sedan purjon i grytan.
Blanda ner creme' fraiche och grädde i grytan. Smaka av med lite mer curry och soja.
Låt puttra i ytterligare  4-5 minuter, så att alla smaker sätter sig.
Servera med ris och grönsaker

Smaklig spis!



Det här gillade skatterna skarpt! Speciellt lilla A som inte är så stor i maten, ville ha en ytterligare portion och det, mina vänner, det är ett GOTT betyg!
Så detta måste ni verkligen prova!

Nu är klockan sådär sent igen, så nu är det sängen som gäller!

KRAM

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails