fredag 16 augusti 2013

ETT MIDDAGSTIPS KOMMER LASTAT MED... VADÅ?



Igår kväll avnjöt vi den här smarriga chorizopastan. Receptet hittade jag här!
Orkar du inte klicka dig vidare kommer receptet (i något modifierad form, dock) här nedan:

Pasta med chorizo 4-5 portioner:

Pasta av valfri sort för 4-5 portioner, vi tog tagilatelle
2 paket a´6 chorizokorvar
 2 vitlöksklyftor
8-10 färska champinjoner
4 dl grädde av valfri fetthalt
3 dl  creme´fraiche av valfri fetthalt
1/2 kruka färsk basilika
salt och svartpeppar

Smör&rapsolja att steka i.

Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
Skär korven i slantar och fräs dem i en gryta. Skär champinjonerna i kvartar och låt dem fräsa med. Skala och hacka vitlöken och tillsätt den.
Rör ner creme´fraiche och grädde och låt puttra ihop något. Tillsätt hackad färsk basilika. Smaka av med salt och svartpeppar.
Häll av pastavattnet  och blanda såsen med pastan. 
Servera med en god ost tex. parmesan eller pecorino, som vi testade. 
Kan tänka mig att denna rätt är minst lika god som fredags -eller lördagsmiddag med ett glas rött till.
Jag tyckte detta var jättegott, maken tyckte det var gott, lilla A gillade det men inte de andra två. Synd för den var både lättlagad och god.


God morgon!

Helgen står för dörren och vi ska precis sätta oss och äta frukost.
 Senare blir det mathandling, känns skönt att få det gjort det lagom till helgen, tycker jag.
Ikväll tänkte vi laga något gott med lax. Jag är grymt sugen på vitvinssås och pressad potatis så det får det nog bli till.
Lite lustigt det där. Min grabb kan vara lite bestämd med vad han gillar och inte gillar i matväg, men just lax i alla former älskar han!
Ni som har barn, hur är era barn, äter de allt eller är det väldigt bestämda med vad de gillar och framförallt inte gillar?

Nu: frukost!

Önskar Er en härlig fredag!

KRAM

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails