onsdag 10 april 2013

Kycklinggryta med apelsin och housewife light

Go´kväll!

Ni som följer mig på Instagram såg vad som stod på bordet till middag hemma hos oss  idag, nämligen kycklinggryta med apelsin. Ursprungsreceptet hittade jag i en av min mammas gamla viktväktarkokböcker. 
Efter diverse justeringar i receptet har rätten blivit en familjefavorit här hemma.

Detta behövs till ca. 5 portioner:
 4-5 kycklingfiléer
4 dl hönsbuljong gjord på hönsbuljongtärning
2 tsk söndersmulad färsk rosmarin
4 små apelsiner
 2 tsk soja
smör&rapsolja att steka i
salt och svartpeppar

Skär kycklingfiléerna i 2-3 cm strimlor. Bryn filéerna i en gryta på medelstark värme. Salta  och peppra.
Späd med buljongen och strö över rosmarin och droppa i sojan.
Låt detta koka under lock  på svag värme i ca. 10 minuter. 
Skala apelsinerna och skär i mindre bitar och lägg i grytan, och låt dem bli varma.
Servera med ris och gärna en fräsch sallad!



Känner mig som rena rama housewifen nu när jag är hemma på heltid. Huset "hinner" nästan aldrig bli stökigt eftersom jag går och småplockar när lilla A sover middag eller leker själv i barnrummet. 
Visserligen planerade jag veckans middagar även när jag jobbade, men nu är det lite mer "tanke" bakom och veckohandlar göra jag och lilla A på torsdagarna när vi lämnat av de andra på skolan och förskolan.
Summa, summarum, så måste jag erkänna att jag stormtrivs med detta. Så härligt med all bonustid med alla mina små skatter här hemma och ha tid att fixa och dona hemma, laga goda middagar, vardag som helg och inte minst är tvättkorgen nästan aldrig proppfull längre!

3 kommentarer:

Postadress Torslanda sa...

Det är verkligen guld att ha tid så "hemma" efter att ha jobbat. Tempot går ner en aning och det blir mindre pusslande. Mer hinns med. Mer kvalitet!

Smarta vardagstips sa...

Låter underbart! Det är du värd efter alla år av långa dagar!

Bella sa...

Det är så värdefullt att få tid tillsammans med sina barn och att hinna ta hand om hemmet och få tid till bra matlagning utan att tokstressa, det är lyx som jag unnar dig så väl :) Det låter som du tar tillvara på den här tiden på bästa sätt, forsätt så och så hoppas jag vi kan ses snart igen!

Kramar Bella

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails