tisdag 20 december 2011

Vit chokladfondant med passionsfruktsås

I samarbete med Arla har jag fått chansen som en av flera
bloggare testlaga något från deras nyårsmeny.
Vi fick antingen välja en rätt eller en hel meny. Att jag skulle välja dessert överraskade nog ingen :-)
Jag testlagade vit chokladfondant med passionfruktsås
Väldigt enkel att göra; bara röra ihop, in i frysen och bara att ta ut och grädda i ugnen ca. 1 timme för servering.
Ikväll provsmakade vi och det var helt ok, inte så sött och passionsfruktssåsen smakar bra till.
Tror nog mannen var mer förtjust än mig. ;-)

Här kommer receptet för den som vill:

Ingredienser

4 port

100 g vit choklad
50 g Arla smör
3 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm salt
2 ägg
ev 1 msk mörk rom

Passionssås:
4 passionsfrukter
1 dl Arla Köket® turkisk meze matyoghurt

Gör så här

Börja med såsen. Dela passionsfrukterna, gröp ur dem och blanda med matyoghurt. Hacka eller bryt chokladen i bitar. Smält smöret i en kastrull. Ta den från värmen. Lägg i chokladen och rör om tills den har smält.
Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör ner i chokladblandningen. Tillsätt ett ägg i taget underkraftig omrörning. Smaksätt ev med rom.
Fördela blandningen i 4 smorda och mjölade portionsformar eller stora muffinsformar. Täck formarna och låt stå i frys minst 2 tim..
Ta fram formarna ca 1 tim innan tillagning.
Sätt ugnen på 225°. Grädda i nedre delen av ugnen 9-10 min.
Stjälp genast upp bakelserna och servera med såsen.


3 kommentarer:

Emilias sa...

Det ser VÄLDIGT gott ut!!
Kramar

Anonym sa...

Åh tack för det, tror jag måste testa detta. Vit choklad är ju godast i världen ungefär. :-) GOD fortsättning på julen och ett gott nytt år.

Marie sa...

Det finns ju få kombinationer är så gott som vit choklad och passionsfrukt. Den här måste jag testa. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails