lördag 30 april 2011

Happy Valborg och Kardemummakaka med topping

Go´kväll!

Mannen är iväg på svensexa för sin bror denna Valborgsmässoafton. Själv har barnen och jag spenderat eftermiddagen/kvällen hos mina föräldrar och även träffat bästaste syster/moster. God middag blev det också i form av god lax i ugn med potatis och vit chokladmousse till dessert. Jag är fortfarande mätt!
Så här på kvällskvisten vill jag tipsa er om en riktigt god kaka till 1:a Majfikat
imorgon; KARDEMUMMAKAKA MED TOPPING. Jag bakade den till kvällsfikat på Påskafton, men den är lika god även när det inte är Påsk.
Receptet hittade jag i Arlas  Fira! Jul, Midsommar och Påsk och lyder så här:

1 msk stött kardemumma
1 1/2 dl Arla smör-och rapsolja
2 dl socker
4 ägg
1 dl vaniljkesella
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver

Glasyr:
1 1/dl vaniljkesella
ev. strössel eller tårtpynt till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en bakform, ca. 24 cm i diameter. Rör ihop smör-och rapsolja,kardemumma, socker,ägg, kesella, och mjölet blandat med bakpulver. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca. 40 minuter. Låt kakan kallna. Bred sedan kesellan över kakan och garnera med strössel eller annat "pynt".
Mumsa och njuuut!!!




P.s Lovade ju er att uppdatera vad vi åt till plockmat i igårkväll. Vi var alldeles för trötta så det blev lite Brie, kex, vindruvor innan läggdags.....men det var gott och mysigt det med. D.s

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails