tisdag 20 mars 2012

Eko-reko, närproducerat andra miljöfunderingar

Go 'kväll alla!

 I spåren av införandet av köpstopp hos en del, har det såtts ett frö här. Jag har tidigare aldrig varit jätteengagerad i miljöfrågor, återvinning och allt omkring det. Men, på sista tiden har jag mer och mer funderat över detta. Framförallt vilket konsumtionssamhälle vi lever i,  ut med det gamla in med det nya, shop til you drop..... You name it!
 Jag ska villigt erkänna att jag varit och kan fortfarande tyvärr vara i den spiralen av shopping, konsumtion och vill unna mig och min familj nytt och fräscht. Nu försöker jag snarare stanna upp och fundera om just den där prylen var så väldigt nödvändig och  att man inte ska förakta second hand, loppis. 
Fick för inte så längesedan möjlighet att köpa lite begagnade barnkläder av en bloggbekant och det var så fina kläder som vi kommer ha nytta av lång tid framöver! Samtidigt ger det en en så positiv känsla att kunna återanvända kläderna. 

Jag har även börjat fundera i dessa banor vad det beträffar livsmedel, speciellt kött. Det känns så mycket bättre att äta kött från ett djur som man vet mått bra under sina levnadsår. Detta får man om man köper närproducerat, vilket är precis jag gjort. 
I närheten av där jag bor kan man köpa närproducerat kött här. De säljer även olika sorters köttlådor, så det är vad jag har beställt, en mixad låda med både nöt och griskött, täcka vårt månadsbehov, då det är stora volymer. 
Jämförde med vad det skulle kosta att köpa kött per vecka och detta alternativet med köttlåda skulle faktiskt bli billigare! Känns bra både miljö-och kostnadsmässigt.

Bild: lånad

Nä, nu är klockan på tok för mycket! Imorgon blir uppe med tuppen för att sjunga för vår blivande lille 3-åring här hemma. Berättar mer lite senare! höres!


KRAM

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails