måndag 29 april 2013

Kassler Bombay


Smaka på ordet, visst låter det välbekant, men exotiskt på en och samma gång?!
Kassler Bombay är helt enkelt en krämig kasslergratäng med mustiga smaker av curry och chilisås. 
Den här smarriga rätten lagade jag till middag igår och verkade gå hem hos alla i familjen, äntligen något som alla verkligen gillade!
Receptet hittade jag här , men orkar ni inte klicka er vidare så kommer det här nedan, i lite modifieerad  version. 
Receptet är beräknat för ca. 4 portioner:

500 g kassler
1 purjolök
1 paprika, röd eller grön
1 burk ananasringar
3 dl grädde
2 dl cremé fraiche
1 msk curry
2 dl chilisås
salt

Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en eldfast form. Skiva och strimla kasslern tunnt, strimla purjo och paprika. Fräs alltsammans på medelhög värme. Lägg över i ugnsformen. Skär ananasen i bitar och strö över.
Blanda ihop, grädde, cremé fraiche, chilisås, curry. Smaka av med salt, häll detta i formen. In i ugnen i ca 40 minuter. 
Servera med ris och sallad!
Detta var som sagt jättegott och jag kommer definitivt laga detta fler gånger. Sedan att kassler är billig mat är ju bara ett + i kanten och detta var ett festligt sätt att piffa till den annars lite småtråkiga kasslerbiten!




Som sagt, detta tycker jag ni absolut ska testa! Kan tänka mig att det är god fredagsmysmat ochså!

6 kommentarer:

Caroline mitt i livet sa...

MUMS!! Detta ska jag prova :-) Kram

Nazima sa...

Ja, det tycket jag du ska göra!
Hoppas ni mår fint hela familjen.
Härligt med första båtuflyktrn för säsongen kan jag tänka mig!
Kram

Charlotta sa...

Vad gott det lät, det här ska jag prova att göra med quornfilé! Tack för receptet!

Bella sa...

Smarrig det låter!! Det är så bra att du delar med dig av alla recept, gillar jag :)

Jag tror absolut att du skulle kunna ta med dig barnen till Barcelona, jag upplevde inte stan som en "hysterisk" storstad utan behaglig och att man har möjligheten att kombinera besök på de ställe vi var på och sen finns djurparker och andra "barn" ställen att besöka med strandliv, skulle absolut funka!!

Hoppas ni kommer iväg :)

Kramar Bella

Nazima sa...

Charlotta: tror det bli är jättegott med quornfile!

Nazima sa...

Tack för tipsen/ Infon fina Bella! Får nog kollas upp lite mer tror jag. Låter helt klart lockande att köpa flygstolar dit ner i sommar :)
Kram

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails