onsdag 13 januari 2010

Mumsiga frallor

Att baka bröd har dessvärre aldrig varit min starka sida. Har allt som oftast misslyckats med bröden tack vare degvätskan och jäsningen, men tack vare en digital kötttermometer så har till och med lilla jag lyckats få till ett par brödbak den senaste tiden.
Om inte annat är är det ju lite "nyttigare" att baka bröd, än kakor som ju bekant är mer min starka sida, tyvärr.
Dessa mumsiga frallor testade jag att baka i lördags och resultatet blev, om jag får säga det själv, mycket bra:-)
Receptet kommer från en av mina favoritbloggar, Matplatsen. Som vanligt när jag lagar mat eller bakar något så har jag svårt att hålla mig till receptet till punkt och pricka. Hursomhelst blev de iallafall goda och det är ju huvudsaken!
Detta behövs för ca. 15 frallor:
5 dl vatten
50g jäst
1/2 dl olja
1 litet ägg
1/2 msk salt
1 msk socker, (tror dock man kan minska ner det till 1/2 msk)
12-15 dl vetemjöl ( jag tog ca. 2-3 dl rågmjöl, för lite grövre frallor)
Till pensling:
1 uppvispat ägg
Värm vattnet till 37 grader och rör ut jästen i det. Tillsätt sedan olja, salt och socker och ägg. Rör ner mjölet, lite i taget, rör degen riktigt smidig och forma till små bullar.
Lägg bullarna på en bakpappersklädd plåt och låt jäsa i 45 minuter.
Grädda sedan dem på 250 grader i ugnen i ca. 8-10 minuter, beroende på ugn. Låt svalna under bakduk och njut dem sedan med ett rejält lager smör och ost, mumsfilibabba!!!!!!!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails