söndag 13 december 2009

Saffransbullar med mandelmassa




Igår bakade vi både sedvanliga lussekatter och sedan testade jag en ny variant; Saffransbullar med mandelmassa.
Receptet hittade jag på en av mina favoritbloggar, matplatsen.
Gör helt enkelt en vanlig lussekattsdeg och kavla ut en del av denna (när den jäst klart, såklart) så som man gör när man bakar kanelbullar.
Gör sedan mandelmassekrämen:
200g rumstempererat smör ( jag "nöjde mig dock med 100g, och det funkade minst lika bra).
1 dl socker
150g mandelmassa
1 msk vaniljsocker
1 uppvispat ägg
Pärlsocker
Vispa ihop samtliga ingredienser till en smidig kräm. Bred detta på den utkavlade saffransdegen.
Rulla ihop och dela till mindre "snäckor" . Lägg "snäckorna" i bullformar.
Låt jäsa i minst 30 minuter under bakduk.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över rikligt med pärlsocker. Grädda i ugnen på 250 grader i ca. 1o minuter.
Kommer defenitivt baka dessa nästa Jul ochså, för de blev sååå goda, det tycker jag allt ni ochså ska testa!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails