torsdag 29 augusti 2013

NÄRPRODUCERAT PÅ MIDDAGSBORDET



Ett skepp kommer lastat med massa kött som väntar på att landa i frysen...

Brukar ni köpa närproducerat?
Vi lever i en värld där det konsumeras enorma mängder av både mat, kläder och mer onödiga ting. 
Nu ska jag inte tråka ut er med en massa "miljösnack", men jag vill bara nämna att det måste inte vara vare sig dyrt eller ens dyrare att köpa närproducerat. 
I vårt närområde finns det en jättebra köttbutik/chark där allt som säljs är närproducerat. Där brukar vi ofta köpa vårt kött då vi upptäckte att det många gånger var billigare att handla köttet där än i ICA-affären en knapp kilometer bort.
Igår hämtade jag hem vår beställning som denna gång var lilla nötlådan.
Fast så värst liten är den ju inte med tanke på det stora innehållet som består av:
1 kg nötbog
1 kg ryggbiff
1 kg lövbiff
1rostbiff i bit
1 kg fransyska
1 kg höggrev
1 kg grytbitar
3 kg nötfärs

Känns som detta kommer räcka i minst två månader.
Kommer bli en god höst,med betoning på GOD och jag ser redan fram emot lite småkyliga höstlördagar med en puttrande köttgryta på spisen att njuta av när man kommer in efter lite höstfix utomhus.

Känns så himla bra att gynna bönder/köttproducenter i närområdet istället för att köpa fryst fläskfilé som fraktats ända från Danmark, och vi vet ju alla att danska grisar inte har det lika bra som sina svenska släktingar.
Jag tror personligen det är bra att stanna upp och tänka till över alla val vi gör, som konsumenter.

Hoppas ni inte blev helt uttröttade av detta inlägg, men detta liger mig varmt om hjärtat och hoppas någon finner det lite intressant iallafall.

KRAM

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails