fredag 3 maj 2013

Hej Fredag och smarriga havrerutor med choklad och russin!





Godmorgon vänner!

Redan fredag igen. Veckorna rullar ju på i 180. Denna veckan har ju varit lite hipp som happ med en röd dag mitt i så fredagen kom fort. Inte mindre efterlängtad för det, utan riktigt ksönt med helg och familjetid igen.

På dagens agenda står lek och fika hos goa vännen M och hennes, numera två små godingar, även vännen J och hennes lilla sötnos kommer, härligt!
Dessa tjejer lärde jag känna för mer än 10 år sedan då vi var lite smått nervösa, blivande lärarstudenter och sedan dess har vi hållit ihop i vått och torrt och jag är så glad och tacksam att jag får ha dem i mitt liv. 
Även om det hinner gå både en och flera månader mellan gångerna vi ses så känns det alltid som vi tar vid där vi avslutade senast.
Tack fina ni för att ni förgyller mitt liv!

Tänkte även fresta er med ett smarrigt kakrecept så här på fredagsmorgonen -
Havrerutor med choklad och russin - Världens enklaste kaka att baka och en av de godaste ochså, faktiskt!

Detta  behövs för en långpanna a´ 20x30 cm:

200g rumsvarmt smör
2 dl socker
3 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl russin
1 krm salt
100g mörk choklad

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ihop smör och socker till en smidig smet/deg. Rör ner havregyn, russin, bakpulver, vetemjöl och salt. Hacka chokladen och tillsätt den i smeten.
Smöra långpannan och tryck ut degen i den. 
Grädda i mitten av ugnen i ca. 15-20 minuter beroende på ugn.
Låt kakan svalna en aningens innan den skärs upp i rutor.



Önskar Er en fantastisk start på helgen!

KRAM


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails