onsdag 2 februari 2011

Djungelgryta och fullt ös på alla håll och kanter

God kväll på er!
Åter igen är det flera dagar emellan varje inlägg, fy skäms på mig!!! Jag lovar bättring! hoppas ni inte "glömt" mig ändå. Som vanligt snurrar livet i 180 med jobb, hämtning o lämning på förskolan etc, etc.... Men, jag gillar´t ändå.
Har dessutom massvis med roligheter att se fram emot nu i vår alltifrån minst ett 30-årspartaj till tumanhandhelg med maken i  i storstan. Men, från det ena till det andra så vill jag återigen slå ett slag för Arla köket Vardag - Vilken receptskatt!!!! Smarriga recept som är enkla och med inte alltför "komplicerade" smaker. Med andra ord perfekt för barnfamiljer som oss.
Jag har som mål att under våren laga minst ett,gärna två recept i veckan ur denna underbara receptbok. I helgen testlagade jag Djungelgrytan, och den gick hem Big time hos hela familjen. Blir nog något av en kycklingfavorit hemma hos oss, tror jag.
Detta behövs för 4 personer:

kycklingfiléer ca. 500g
smör & rapsolja
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk curry
4 dl Matlagningsgrädde
1 1/2 msk kycklingfond
1 skivad banan

Skär kycklingen i strimlor och bryn den i smör & rapsolja. Krydda med salt och svartpeppar. Rör i curry, grädde och kycklingfond. Låt alltsammans koka  i ca. 5 minuter, så att kycklingen ä helt genomstekt.
Servera med skivad banan, ris och en god sallad. Toppa gärna med en klick mango chutney för lite starkare smak.


Nu bli det snart läggdags för min del. Har bakat ett gäng smarriga kladdkakor åt min kollega som vi ska fira imorgon på jobbet, så nu återstår lite köksröj innan jag landar i sängen.
God natt!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails