torsdag 17 juni 2010

Studiedag på jobbet och ett smarrigt middagstips

Go´kväll på er!!!
Har inte hunnit uppdatera på några dagar. Anledningen stavas S-T-U-D-I-E-D-A-G.
Som kanske några er vet jobbar jag som förskollärare på en förskola i en av Göteborgs totalt 20 stadsdelar, ( som förövrigt ska ska bli mindre till antalet i och med ihopslagningar och sådant, men det är en annan historia!). Hursomhelst var det en mycket givande studiedag med en helt fantastisk föreläsare, man satt liksom och nickade och höll med i nästan vart enda ord som kom ur hennes mun....
Föreläsningen handlade delvis mycket om positivt tänkande och att vi faktiskt duger som vi är och är värdefulla, riktigt energipåfyllare var denna föreläsning!
På eftermiddagen hade vår snälla rektor ordnat med en trevlig sommarfest och tack vare det fina vädret kunde vi sitta utomhus. Vi bjöds på god mat såsom grillade kycklingvingar, rostbiff, sallad,frukt, potatissallad etc. Det var så himla gott och framförallt trevligt att träffa arbetskollegorna igen.
Börjar ju jobba igen den 16/8 och det ska bli sååå kul! Inget ont i att vara föräldraledig men jag känner verkligen att jag valt rätt yrkesbana ochdet bästa är att jag ska få kombinera familje-och arbetslivet då jag inte ska jobba heltid, vilket innebär 1-2 dagar ledigt i veckan. Dagar då jag kan få tid att få vara med mina älskade barn.
Idag var det "vanlig vardag" för mig igen, som föräldraledig. Alida fick åka till förskolan och jag och Knutbus fick fixat lite med tvätt och veckostädning.
Ikväll testade jag ett nytt recept till middagen. Inne hos Jemima hittade jag detta recept. Tyvärr hade jag ingen curry hemma så jag improviserade lite och tog cayennepeppar och stark paprikapulver istället och skippade cornflakesen/rostade löken och det blev faktiskt riktigt gott. Hursomhelst, här kommer min version av receptet:
Krämig skinkpaj med sting
Pajdeg:
1 dl matolja
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk salt
Fyllning:
300 g strimlad skinka
cayennepeppar och paprikapulver efter tycke och smak, prova er fram!
2 dl creme´fraiche
riven ost
salt och peppar
smör/margarin att steka i
Börja med pajdegen. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda salt och mjöl, rör ner olja och mjölk och rör till en smidig deg, gärna med elvispens degkrokar. Tryck ut degen i en pajform och förgrädda pajskalet i ca. 10 minuter. Ta ut och låt svalna.
Gör under tiden fyllningen. Skala och hacka löken, strimla skinkan om du inte använder dig av färdigstrimlad skinka, fräs detta i stekpannan, krydda med paprikapulver och caynnepeppar. Blanda ner creme´fraichen, smaka av med salt och peppar. Fördela blandningen i pajskalet och strö över riven ost. Gratinera i ugn i ca 20-25 minuter, tills osten smält och pajen fått en fin färg.
Servera med en riktigt god sallad.
Jag gjorde en enkel på minitomater,gurka, isbergssallad och fetaost. Avslutade med att ringla över lite olivolja, detta blev sååå gott!!!
Har Ni några favoritmatpajer, isåfall vilka? och har Ni lust att dela med er av recepten till dessa?

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails