måndag 28 juni 2010

The Road

Vi prenumerar som bekant på hyrfilmstjänsten Lovefilm och får därför hem ett visst antal filmer i brevålådan per månad.
Häromveckan fick vi hem denna film med Viggo Mortensen i huvudrollen. Han spelar en man som är en av få överlevande efter en klimatkollaps och världen är i stort sett död. Tillsammans med sin son får vi följa med dem på deras vandring genom det ödsliga och förkolnade landskapet.
Genren på denna film är s.k Postopokalyptisk science fiction vilket menas att handlingen är förlagd efter en katastrof av stora mått som till exempel kärnvapenkrig, miljöförstöring, eller mass-svält. En annan gemensam nämnare för filmer inom denna genre är att miljön är ofta ett dött landskap och brist på mat, rent vatten och annat man tar för givet.
Jag tycker detta var en välgjord film med fint foto och bra skådespel. Dock var den läskigare än vad jag hade väntat mig!
Hade inte förväntat mig så mycket av den, kanske därför jag blev så positivt överraskad????
Mycket tänkvärd var den också och man fick en stilla påminnelse att vi ska vara rädda om vår jord och dess resurser!
Vilken film såg DU senast och är det något som Du kan rekommendera????



1 kommentar:

Anonym sa...

håller med en super bra film, verkligen !!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails