söndag 30 mars 2014

LÖRDAGENS MIDDAG; UGNSKYCKLING MED ÖRTER & BACON



Go´kväll!

Det har ekat tomt här inne på senaste tiden och det betyder inte att bloggen är nerlag eller något sådant. Anledningen stavas tidsbrist. Förra helgen med födelsdagsfirande, en fullspäckad jobbvecka och studier, familjeliv ovanpå det. Ja ni hör ju, fullt upp, som sagt.

Men, nu så här på söndagkvällen kanske jag kan få fresta med ett smarrigt recept?
Köpte en sådan trevlig kokbok på bokrean, den  här!  I denna bok fann jag receptet.



Fullmatad med smarriga recept som passar de flesta. 
Just Kokböcker är ett av mina samlarobjekt. Min devis är att man aldrig kan ha för många kokböcker, jag vågar inte räkna hur många jag har i nuläget, men det är en samling.


Hursomhelst, här kommer receptet, beräknat till 4-6 portioner:

4.5 kycklingfiléer
2 msk olivolja
2 msk hackad färsk timjan
2 pressade vitlökslyftor
Rivet skal och saften från 1 citron
4-5 baconskivor

Sås:
Skyn från formen där kycklingen stekts
1 msk vetemjöl
1 1/2 dl torrt vitt vin
 1 hönsbuljongtärning + 1 dl vatten
1 dl grädde
salt, svartpeppar
 några droppar soja

Börja med kycklingen. Blanda olivolja, citronskal+saft, och timjan i en skål. Gnid in kycklingfiléerna med blandningen. Lägg kycklingen i en smord, ugnfast form. 
Svep en baconskiva runt varje kycklingfilé fäst skivorna meden tandpetare eller okokt spaghetti. Salta och peppra runt om på filéerna. 
Stek kycklingen i mitten av ugnen på 225 grader i ca 30 minuter.
Ta ut kycklingen ur ugnen ur ugnen och lägg över på ett fat och svep in fatet i folie. 
Häll över steksskyn från formen i en kastrull och vispa ner mjölet så att den blir klimpfri. Tillsätt hönsbuljongen och vinet och låt koka upp, tillsätt sedan grädden och sojan och smaka av med salt och svartpeppar.

Till kycklingen serverade jag ugnsstekt potatis som jag tillredde så här:

Koka 10-12 skalade potatisar i lättsaltat vatten i ca. 10 minuter. Häll av vattnet och häll över potatisen på en smord, ugnfast form. Ringla över olivolja, salta och strö över lite färsk timjan och sedan skjuts in i ugnen på 225 graders värme i 35 minuter



Detta storgillades av samtliga i familjen så det är definitivt inte sista gången jag lagar detta.
Alla barnen gav tummen upp vilket är ett väldigt gott betyg!
Så detta måste ni såklart testa.

Nu är klockan läggdags. Börjar redan kl 6:45 på jobbet imorgon, så det är hög tid nu!

KRAM


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails