onsdag 11 september 2013

MOCCARUTOR, KÄRLEKSMUMS, FIFFIRUTOR -KÄRT BARN HAR MÅNGA NAMN



Ett fat kommer lastat med.....


Vad kallar ni dessa kakor? När jag växte upp hette det Fiffirutor, medans i makens släkt kallas de Moccarutor, vilket även jag säger numera, medans i Leilas  a piece of cake benämns de som Kärleksmums,  samt i Sju sorters kakor kallas det för Snoddas.
Men det är väl så, kärt barn har många namn, och så gäller även med denna kaka.

Hursomhelst är det en ganska underskattad kaka, tycker jag. Så enkel att baka och sååå god, kan det bli bättre?!
 Jag hade en laddning av denna goding i frysen som jag bjöd syrran och hennes fästman på till kvällsfikat igår.
Här kommer receptet:

150 g smör
2 ägg
3 dl socker
1 msk siktad kakao
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 1 1/2 dl mjölk

Glasyr:
75 g smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl florsocker

Garnering:
 kokosflingor eller strössel

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Smöra och bröa en långpanna med måtten 30x40 cm. Vispa socker och ägg pösigt. Blanda alla torra ingredienser separat och rör ner omväxlande med mjölken och det smälta smöret i äggsmeten.

Grädda kakan i nedre delen av ugnens i ca. 15-20 minuter. Låt kaka svalna och gör under tiden glasyren. Smält smöret i en kastrull tillsätt övriga ingredienser under omrörning.
Bred glsyren över kakan, strö över kokos eller strössel. Skär i fyrkantiga bitar och njuuut!





Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails