onsdag 6 februari 2013

VAB och Fruktkakemuffins med choklad

Go´kväll på er!

Idag blev det inte riktigt som planerat.... Lillprinsen åkte på feber natten till idag så det var bara att stanna hemma och vabba idag. Men det var rätt ok ändå; sen långfrukost filmmys, sagor, lite vila för lillprinsen och jag hann att storstäda köket under tiden.

Har varit så sugen på att baka något idag, men har fortfarande inte kommit på vad jag vill baka, så något kakbak lär det inte bli ikväll. 
Egentligen är det ingen fara på taket, då jag faktiskt bakade muffins igårkväll.
Varje jul brukar jag som ni kanske vet baka en variant av engelsmännens fruktkaka. Skillnaden är att jag brukar ha lite grovhackad mörk choklad i smeten, vilket gör den ännu godare!
Igår blev det en muffinsvariant av denna smarriga kaka och de blev riktigt goda, om jag får säga det själv!
Här kommer receptet om någon skulle vara intresserad:

FRUKTKAKEMUFFINS MED CHOKLAD C.A 20 ST.
125 g rumsvarmt smör
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
2-3 msk kakfyllning eller fruktblandning (Dr Oetkers)
50g mörk hackad choklad
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl grädde eller mjölk

Sätt ugnen på 175 grader
Vispa smör och socker poröst, rör ner äggen, ett i sänder. 
Blanda ihop kakfyllningen/fruktblandningen med den hackade chokladen, mjöl, bakpulver  och vaniljsocker i en separat skål. 
Rör försiktigt ner detta omväxlande med grädden/mjölken i  äggsmeten. 
Fördela smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i ca 17-20 minuter beroende på ugn.



Dessa gick hem big time hos maken som var förste provsmakare, jätteroligt!
Nu har jag en liten fråga till er som är inne och läser.
 Jag undrar om någon av er har något recept eller länk till ett recept på chokladsockerkaka med kokos? Är så sugen på att provbaka denna kaka till helgen, så sitter ni inne med ett recept på denna kaka, hör gärna av er!

Nu ska jag roa mig med att hänga upp lite tvätt innan sängen kallar. 
Jobb imorgon, börjar redan 6:30!

På återseende!!!!

KRAM


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails