onsdag 19 december 2012

Min fruktiga Julkaka med choklad

Go´kväll i stugorna!

Gissar att det bakas och kokas i mängder just nu. Julgodis, julkakor och allt annat som är sött och gott. 
Här har det bakats varje kväll och än har jag inte tröttnat! Tänkte dela med mig av mitt bästa recept  på en fruktkaka som jag bakar till Jul varje år. Det är en variant av engelsmännens fruktkaka, men i min egna variant är det lite grovhackad mörk choklad i smeten. 
Denna goá kaka, blir lite "tung" i konstistensen och blir bara godare om den fått ligga några dagar. Njut den med en kopp julthé, eller kaffe.
 Här kommer receptet, enjoy!

200g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
3 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 paket a´100 g kakfyllning (dvs. syltade apelsinskal, suckat, cocktailbär etc.)
50 g mörk choklad

Sätt ugnen på 150 grader. Smöra och bröa en rund hålform. 
Vispa smör och socker vitt och poröst. Tillsätt äggen, ett i taget.
 Blanda vetemjöl och bakpulver i en separat skål, samt blanda frukt och lite mjöl i ytterligare en skål.  Rör försiktigt ner frukten och allt mjöl i ägg/socker/smörsmeten. Hacka chokladen och rör ner den med. 
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca. 1 timme. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt kakan "vila" i formen i någon timme innan den försiktigt stjälps upp.
Pudra  gärna över lite florsocker innan servering.



Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails