måndag 27 december 2010

Ett avbrott från julmaten....

Igår blev vi så vansinnigt sugna på något helt annat en just JULMAT och högst på listan stod smörgåstårta. I den här familjen är vi tokiga i detta och igår svängde jag ihop en lite annorlunda variant än vad jag brukar.
Receptet är hämtat ur min "kokboksbibel"  HUSMORSORNA - THE ULTIMATE KÖKSALMANACKA

Detta behövs för en smörgåstårta:

12 skivor landgångsbröd utan kanter

Fyllning 1:
1 1/2 dl majonnäs
2 dl cremé fraiche
150 g  kallrökt lax skuren i mindre bitar
150 g skalade räkor
3 msk hackad dill

Fyllning 2:
1 dl majjonnäs
1 dl cremé fraiche
1 burk tonfisk
1 msk chilisås
1 msk senap
1 msk hackad dill
2 hårdkokta hackade ägg

Garnering:
1 dl majonnäs
1 dl cremé fraiche
ca. 12 tunna skivor kallrökt lax
400g skalade räkor
tunnt skivad gurka
citronskivor
dillvippor
Minitomater
kokta ägg, delade i halvor

Rör ihop alla ingredienser till fyllning 1. Rör ihop samtliga även till fyllning 2 och smaka av.
Lägg ut tre brödskivor som botten. Fördela hälften av fyllning 1 på dem. Täck med tre nya brödskivor och ta fyllning 2. Sedan på med tre nya brödskivor  och täck med fyllning 1. Fortsätt så  tills fyllningen tar slut och man kan lägga tre brödskivor överst.

Svep in smörgåstårtan i plastfolie och ställ kallt gärna över natten så den får "gotta" till sig.
Rör ihop mnajonnäs och crem é fraiche till garneringen och bred  på runtom hela tårtan. Garnera efter eget tycke och smak!
Smaklig måltid!

Detta blev otroligt gott, om jag får säga det själv. Lilla A som älskar att hjälpa till i köket hjälpte mig att dekorera smörgåstårtan.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails