onsdag 21 juli 2010

Matbloggar och cookies på Leilas vis

Eftersom jag tycker det är så galet kul att skriva om mat och bak så passade jag på att registrera mig på Matbloggar.com, både för att hitta nya inspirerande matbloggar och kunna inspirera andra!

Idag tänkte jag dela med mig att superenkelt recept på Cookies, som jag hittade i min "bakbibel" A piece of cake av Leila Lindholm. Jag och dottern
bakade dem häromdagen och de blev om jag får säga det själv, faktiskt riktigt lyckade!
Eftersom man ska låta degen ligga i frysen så passar den sig ypperligt att ha liggandes i frysen i några veckor och ta upp och skiva upp några skivor och grädda och voila! så har man nybakade kakor på ett kick!

Detta behövs för ca. 25 kakor:

125 g mjukt smör

1 dl socker (gärna råsocker)

1 ägg

1 1/2 dl vetemjöl

1/2 dl havregryn

1/2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

100g mörk choklad (gärna icas mörka block)

skal av 1 limefrukt

Vispa ihop socker och smör till en smidig kräm och blanda ner ägget därefter. Blanda vetemjöl, havregryn och , bakpulver och vänd ner i smeten. Hacka chokladen grovt och riv limeskalet och blanda ner detta i smeten. Rulla in smeten i plastfolie och frys den i ca. 30 minuter.

Sätt ugnen på 180 grader. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och lägg på en bakpappersklädd plåt. Grädda kakorna gyllene i mitten av ugnen i ca. 10 minuter...

Mumsfilibabba!!!!!!!!


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails