torsdag 22 april 2010

Ugnspannkaka med bacon

Här kommer ett busenkelt recept som verkligen andas husmanskost!
Vet inte när det var jag åt ugnspannkaka sist, måste varit för massa herrans år sedan.
Blev så sugen på det när jag såg receptet på det i senaste numret av Icas tidning Buffe´, så det fick det bli till middag. Jag blandade dock inte i äppletärningar då vi helt enkelt inte hade äpple hemma.
Att ha bacon i ugnspannkakan var en ny bekantskap för mig, då jag alltsom oftast hade tärnade kassler eller rökt skinka.
För Alidas del var det första gången hon åt det och det gillades av henne med.
En som grimaserade och tyckte nog det smakade sådär var vår minsting Knut, men det var nog att begära för mkt. att han skulle gilla direkt då han är en liten "finsmakare".

Finsmakare eller ej här kommer det busenkla receptet:

Ugnspannkaka med bacon och äpple 4 portioner

1äpple
2 pkt bacon( stod dock 1 pkt, men det tyckte jag blev lite!)
2 1/2 dl vetemjöl
6 dl mjölk
3 ägg
1/2 tsk salt

Sätt ugnen på 200grader. Dela, kärna ur och tärna äpplet. Lägg äppletärningarna i en smord, ugnfast form. Skär bacon i småbitar och stek hastigt. Lägg även detta i ugnsformen.
Vispa ihop vetemjölet med hälften av mjölken till en slät smet. Tillsätt äggen och resterande mjölken och vispa lite till.
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 30-35 minuter.
Servera med lingonsylt!
Vilken är er absoluta favoriträtt i husmanskostgenren?


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails