tisdag 2 februari 2010

O´boy-muffins

Jisses vilket ymnigt snöande vi haft idag!
Detta resulterade i att vi inte kom iväg vare sig till förskolan(Alida) veckohandling& biblioteksbesök ( jag & Knut), då det inte var plogat på vår väg samt att vinterdäcken på "min" bil är nog ytterst tvivelaktiga ochså.
Vi försökte göra det bästa av dagen, med trevliga aktiviteter, en kort stund ute i snön för att sedan mysa inne.

Lite bakande hann vi med också, älskar ju som sagt att baka om någon missat det?! Detta bakintresse har jag faktiskt lyckats överföra på min dotter, som ofta frågar:"ska vi baka, mamma?"
Lite lustigt är det allt att jag har nog aldrig bakat så ofta som när jag började viktväkta. Rimmar ju rätt illa egentligen, men mitt "knep" är att inte smaka på bakverken , utan lägga ner dem i frysboxen direkt
Undantag för ett fåtal, som mannen och Alida får smaka på.
Just idag blev vi vansinnigt sugna på att baka muffins. Var evigheter sedan jag bakade det och idag experimenterade jag ihop en variant av chokladmuffins; boy-muffins.
Resultatet blev,härligt,goda och barnvänliga bakverk.

Detta behövs för 12 stycken:

75g smör eller margarin
1dl mjölk
2 ägg
2dl socker
3,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Glasyr:
4 msk.boy-pulver
2 msk vatten
1 dl florsocker
Strössel av valfri sort

Sätt ugnen på 200 grader
Smält smöret och blanda i mjölken.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke. Rör sedan ner detta i äggsmeten. Tillsätt smör/mjölkblandningen och rör smeten slät. Häll smeten i 12 muffinsformar och grädda i max 12 minuter på 200 grader i mitten i ugnen. Låt muffinsen svalna under en bakduk så att de inte blir hårda.

Glasyr:
Rör ihop O´boy, vatten och florsocker till en glasyr och glasera muffinsen, dekorera med strössel.





1 kommentar:

anna sa...

Mmm, vad gott det ser ut!

**Jo det är nog tyvärr väldigt orustskt :) Min farbror säger också så, och han pratar verkligen orustmål. Hans fru heter Eva, haha :) Du, jag vill träffa dig och fläta ditt hår snart!! Kram.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails