torsdag 15 augusti 2013

MIN FÖDELSEDAGSKVÄLL


Stort tack alla underbara som grattat mig både här i bloggen, Facebook och sms. Jag hade en  lugn och skön dag, så lugnt som det kan bli med tre skrottar :-)
Åt en god middag med la familia och unnade mig ett glas rött, lite ovanligt för egen del att dricka lite vin på en vanlig tisdag.
Sedan blev det hyrfilm, popcorn, lite lösgodis och  ytterligare ett litet glas vin i soffan när barnen somnat.
Filmen jag såg var Den nya människan ett drama om ett mörkt stycke av vår svenska historia. Året är 1951 och unga Gertrud skickas till ett slags hem för flickor som inte "passar in" i den svenska välfärden. Vad de flesta inte visste att de mer eller mindre skulle tvingas låta sig bli steriliserade så att det inte skulle födas avkommor med deras gener. 
Nu i somras hörde jag en radiodokumentär om detta hemska som faktiskt har skett fram till i mitten av 1970-talet. 
Det känns så märkligt att det faktiskt inte är så värst längesedan de slutade med dessa grymheter.


Hemmamyskväll enligt mig, gott i glaset, lite godis (inte alls nödvändigt dock!), hyrfilm och en skål med popcorn, (mer nödvändigt!)....

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails